Jak zapobiegać otyłości? Profilaktyka nadwagi i otyłości dla młodzieży

nadwaga

Nadwaga oraz otyłość to problem, z którym mierzyć musi się coraz więcej Polaków. Dotyczy on już nie tylko dorosłych, ale coraz częściej także dzieci i młodzieży. Z otyłością wiążą się liczne konsekwencje zdrowotne, powikłania, a także niejednokrotnie ostracyzm społeczny, szczególnie widoczny w szkole. Wobec tego jak stawić czoła nadmiernym kilogramom i zapobiegać nadwadze?

Nadwaga i otyłość – główne przyczyny

Otyłość oraz nadwaga to pojęcia, które nie są ze sobą tożsame, choć mają wiele wspólnego. Do określania prawidłowej masy ciała najczęściej wykorzystuje się wskaźnik BMI. Waga określana jako w normie znajduje się w przedziale od 18,99 do 24,99. Za nadwagę uważa się wartości w granicach od 25 do 29,99, natomiast za otyłość wartość powyżej 30. Aby u danej osoby rozwinęła się otyłość lub nadwaga musi wystąpić kilka czynników. Do ich głównych przyczyn zaliczamy:

  • predyspozycje genetyczne: zaburzenia sytości, nadmierne łaknienie
  • ilość kalorii w diecie, większa niż dzienne zapotrzebowanie energetyczne
  • brak aktywności fizycznej
  • czynniki środowiskowe: złe nawyki żywieniowe, łatwy dostęp do przetworzonej żywności

Duża ilość niezdrowych produktów i żywności fast food bez wątpienia przyczyniła się do znacznego wzrostu otyłości w społeczeństwie. Wytworzone przez organizm komórki tłuszczowe, spowodowane koniecznością magazynowania energii już nie znikną. Dlatego też warto przeciwdziałać nadwadze, szczególnie wśród dzieci i młodzieży. Zatem w jaki sposób można zapobiec otyłości wśród najmłodszych?

Otyłość wśród młodzieży – jak chronić nastolatków przed nadwagą? 

Otyłość oraz nadwaga mogą nieść za sobą poważne konsekwencje zdrowotne. Profilaktyka otyłości pozwala natomiast zminimalizować ryzyko rozwoju takich chorób jak: cukrzyca typu 2, nadciśnienie, insulinooporność czy miażdżyca. Jednak aby skutecznie ograniczyć nadmierne przybieranie na wadze wśród młodzieży potrzeba rozsądnego podejścia oraz nauki. Zatem jak zapobiegać otyłości? Przede wszystkim podejmując działania profilaktyczne. Zalicza się do nich:

  • propagowanie aktywności fizycznej
  • uczenie zdrowych nawyków żywieniowych
  • unikanie przekąsek
  • regularne picie wody zamiast napojów słodzonych
  • edukowanie młodzieży odnośnie diety
  • wsparcie dietetyczne (w przypadku osób z nadwagą lub otyłością)

Profilaktyka otyłości – wyzwanie dla rodziców 

Otyłość u młodzieży nie jest winą nastolatków, ale w dużej mierze ich rodziców. To w końcu z domu wynosimy niemal wszystkie nawyki, również te odnoście jedzenia. Trudno dziwić się dziecku, które widząc objadających się rodziców samo sięgnie po coś niezdrowego. To rolą opiekunów jest zapobieganie otyłości wśród młodzieży poprzez prezentowanie właściwej postawy.

Rodzice powinni zatem pamiętać, że ich zachowanie jest wzorem dla dziecka i to z nich bierze ono przykład. Warto zatem wyeliminować błędne przekonania dotyczące żywności, jak np. wartościowanie jedzenia czy stosowanie go jako nagrodę dla najmłodszych. Nie należy zmuszać nastolatka do zjedzenia większej porcji niż jest w stanie, gdyż w przyszłości może to prowadzić do zaburzeń uczucia głodu i sytości. Z kolei nagradzanie dziecka słodyczami może w przyszłości doprowadzić do tego, że dana osoba będzie kojarzyć niezdrowe jedzenie z czymś przyjemnym oraz pozornie dobrym.